Zajęcia rewalidacyjne i inne wspomagające
Na starcie, aby dobrze zdefiniować co jest potrzebne:
- badanie przesiewowe mowy, wzroku i słuchu za pomocą platformy zmysłów,
- badanie przesiewowe pod kątem dyskalkulii – Diagnoza funkcjonalna specyficznych trudności w uczeniu się matematyki – Profil Arytmetyczny – G – Program diagnostyczny dla uczniów gimnazjum autorstwa mgr Anny Walerzak – Więckowskiej z Pomorskiego Centrum Diagnozy, Terapii i Edukacji Matematycznej PROmathematica.
Stwarzamy możliwość wykonania przez ucznia testów opracowanych przez Centrum Psychologii Klinicznej i Rozwoju Osobowości Zawodowej CPKiROZ:
Program komputerowy Bateria Testowa do Pomiaru Funkcji Poznawczych i Przystosowania jest połączeniem komputerowych adaptacji dziewięciu kwestionariuszy mających na celu pomóc ocenić przystosowanie psychiczne oraz funkcje poznawcze:
– Kwestionariusza Lęku jako Aktualnego Stanu Badanego,
– Kwestionariusza Lęku jako Trwałej Cechy Badanego,
– Anamnezy Psychologicznej do oceny historii osobistej i aktualnych problemów,
– Kwestionariusza Osobowości Eysenck’a,
– Kwestionariusza Zaburzeń Psychofizjologicznych i Stresu,
– Kwestionariusza do Pomiaru Fobii i Strachu,
– Kwestionariusza Depresji,
– Kwestionariusza Zachowań i Myśli Natrętnych,
– Kwestionariusza Poziomu Lęku.
Zespół terapeutów i nauczycieli AMIGO dąży do zapewnienia uczniom naszej szkoły jak najlepszych warunków nauki i rozwoju umiejętności. Stale poszukujemy nowych form kompleksowej diagnostyki i nowoczesnych, opartych na rzetelnych podstawach naukowych form terapii.
Nasi specjaliści wspomagają rozwój ucznia wykorzystując nowoczesne i sprawdzone metody i techniki:
AVS – BIOFEEDBACK jest formą audiowizualnej stymulacji mózgu. Osoba trenowana poddaje się zabiegowi siedząc w fotelu, korzystając z okularów emitujących kolorowe światło oraz słuchawek przez które płyną dźwięki o specjalnej częstotliwości. Kombinacja fal świetlnych i akustycznych ustalana jest na podstawie dokumentacji medycznej, wywiadu i obserwacji ucznia, zgodnie z przejętym protokołem terapeutycznym.
AVS – BIOFEEDBACK jest metoda bierną, stosowaną jako uzupełnienie treningów EEG-BIOFEEDBACK oraz RSA-BIOFEEDBACK. Ta forma terapii wykorzystuje zdolność mózgu do dostosowania własnej aktywności bioelektrycznej do emitowanych w otoczeniu fal świetlnych i dźwiękowych. Zjawisko to znały już ludy pierwotne. Za pomocą gry na bębenkach szaman wprowadzał chorych w trans wiodący ku uzdrowieniu, werble i piszczałki zagrzewały do walki, śpiewanie lub słuchanie muzyki pozwala doświadczyć silnej więzi wspólnocie ludzi. Wpływ barwnych świateł na samopoczucie dużych grup i jednostek wykorzystują dekoratorzy sal koncertowych i targowisk, specjaliści od fajerwerków a nawet domowego oświetlenia.
Treningi AVS – BIOFEEDBACK poprzedzają takie same procedury co BIOFEEDBACK, czyli badanie EEG, konsultacja neurologiczna, wywiad i obserwacja (badania EEG.
Przeciwwskazaniem do treningu AVS – BIOFEEDBACK jest epilepsja lub zastrzeżenia ze strony lekarza prowadzącego terapię podstawową.
EEG – BIOFEEDBACK to nowoczesna aparatura medyczna umożliwiająca trening mózgu w celu poprawienia jego efektywności i uzyskania kontroli nad procesami fizjologicznymi zachodzącymi w naszym organizmie, zwykle niedostępnymi dla naszej świadomości. Stosując BIOFEEDBACK możemy polepszyć czynność bioelektryczną mózgu. Celem treningów EEG BIOFEEDBACK jest osiągnięcie takiego stanu mózgu, aby wytworzyć utrwalony odpowiedni wzorzec reagowania – tak zoptymalizować pracę mózgu, by przy jednoczesnej relaksacji posiadać umiejętność pełnej koncentracji. Zasada działania BIOFEEDBACK’U polega na komputerowej analizie zapisu EEG pacjenta, podłączonego poprzez elektrody do systemu.
RSA BIOFEEDBACK – popularnie zwany treningiem oddechowym, jest jedną z metod neuroterapii instrumentalnej, wykorzystującej bioregulacyjne funkcje oddechu. Celem treningu jest poprawa czynności korowej mózgu poprzez synchronizację oddechu z tętnem. Uzyskuje się w ten sposób wzmocnienie zdolności immunologicznych organizmu, hamowanie stanów nadmiernego pobudzenia lub nadmiernego hamowania czynności psychicznych. Poprawa dotyczy zwłaszcza funkcji poznawczych, takich jak: uwaga, zdolność planowania i zakończenia czynności, zdolność przewidywania swoich reakcji i samokontroli.
Wskazania do treningu RSA BIOFEEDBACK:
- relaksacja,
- zaburzenia psychosomatyczne jak: astma, alergia, zaburzenia snu,
- zaburzenia procesu uczenia się i uwagi.
NeuroSet to nasze nowe urządzenie do prowadzenia treningów BIOFEEDBACK, rekomendowane przez EEG Instytut z Warszawy z którym nasza szkoła współpracuje od 2011 r.
Pozwala na usprawnianie zaburzonej czynności bioelektrycznej mózgu poprzez zabawę – gry fabularne, zręcznościowe, logiczne i relaksacyjne w przyjemnej szacie graficznej. W sposób szczególny aktywizują one lewą i centralną okolicę czołową, wpływając korzystnie na nastrój, odporność na stres, pamięć i wydolność psychofizyczną.
Aparaty są szczególnie polecane dyslektykom, osobom cierpiącym na ADHD i ADD.
Więcej informacji na ten temat: avsy.pl
Metoda Freda Warnke polega na automatyzacji funkcji przetwarzania bodźców na poziomie struktur mózgowych. Metoda ta jest z powodzeniem stosowana w 2500 gabinetach terapeutycznych, przedszkolach i szkołach na terenie kraju. Przeznaczona jest dla osób z problemami logopedycznymi, zaburzeniami percepcji wzrokowej i słuchowej oraz motoryki.
Urządzenie o nazwie Brain-Boy Universal przypomina wyglądem telefon komórkowy. Wyposażone jest w sygnały dźwiękowe, świetlne i zestaw gier treningowych usprawniających takie funkcje jak rozróżnianie kolejności bodźców wzrokowych i słuchowych, słyszenie kierunkowe, różnicowanie tonów, rytmów, częstotliwości i długości tonów.
Lateral Trainer Professional jest aparatem wyposażonym w słuchawki, okulary i mikrofon. Pozwala na prowadzenie treningu lateralizowanego czytania z wykorzystaniem tzw. stereofonii sztucznej głowy. Oznacza to, że głos modelowy podczas czytania tekstu dochodzi do osoby trenującej z różnych stron, może być zakłócany szumem lub muzyką w zależności od indywidualnego planu ćwiczeń. Trening lateralny usprawnia umiejętność czytania i uważnego słuchania, synchronizuje pracę półkul mózgowych.
Diagnoza i terapia zaburzeń mowy o podłożu neurologicznym (terapia zaburzeń mowy utraconej częściowo lub całkowicie w związku z uszkodzeniem części mózgu odpowiadających za odbiór i nadawanie mowy), opieka i terapia skierowana do uczniów z niepłynnością mowy, jak również terapia mowy przy wykorzystaniu metody EEG BIOFEEDBACK.
Dwóch psychologów z naszej szkoły – Katarzyna Adamiak i Joanna Bartosiewicz ukończyło szkolenie i jest wpisanych na listę certyfikowanych diagnostów ADOS – 2.
ADOS– 2 to protokół obserwacji określany na całym świecie „złotym standardem” diagnozy autyzmu.”
Narzędzie to wykorzystywane jest do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu. Może też dostarczać informacji pomocnych w planowaniu oddziaływań terapeutycznych.
Badanie protokołem ADOS-2 jest możliwe po indywidualnym ustaleniu terminu z diagnostami. Do postawienia ostatecznej diagnozy w zakresie spektrum autyzmu niezbędna jest konsultacja z lekarzem psychiatrą.
Metoda terapeutyczna wykorzystująca muzykę m.in. w rehabilitacji, psychoterapii, pedagogice specjalnej. Odbiorca muzyki poprzez odtwarzanie najprostszych elementów rytmu, melodii, tempa, ruchu lub poprzez tzw. bierny odbiór muzyki stwarza możliwość:
- odreagowania negatywnych emocji,
- wyzwolenia potrzeby ekspresji,
- obniżenia poziomu lęku,
- poprawy komunikacji,
- umuzykalnienia na poziomie podstawowym,
- poszerzenia zainteresowań muzycznych,
- stymulacji rozwoju psychoruchowego,
- relaksacji, redukcji zmęczenia, poprawy samopoczucia,
- poprawy wydolności oddechowo-krążeniowej.
Jest współczesnym, atrakcyjnym postępowaniem terapeutycznym, zajmującym się leczniczymi właściwościami tańca. Dzięki zastosowaniu ruchu i tańca angażuje w sposób kreatywny w procesie integracji na poziomie emocji i umysłu.
Korzyści choreoterapii:
- podnoszenie samoświadomości, poczucia własnej wartości i osobistej autonomii,
- wzbogacanie komunikacji, zachowań społecznych,
- poczucie pewności w relacjach z innymi,
- wyrażanie swoich uczuć i myśli,
- rozwijanie kreatywności,
- pomaganie w radzeniu sobie w sytuacjach trudnych.
Metoda stymulująca słuch oraz motorykę dzieci i młodzieży, wpływa również na poprawę funkcjonowania percepcji słuchowej i sprawności ruchowej.
Na zajęciach o charakterze logorytmiki stosowane są różne formy aktywności: ruch przy muzyce, śpiew, rytmizacje dźwiękowe, gra na instrumentach, słuchanie muzyki, rytmizacje słowne.
Metoda symbolicznego zapisu melodii – to metoda łatwego zapisu umożliwiającego opanowanie gry na pianinie w bardzo krótkim czasie. Nuty oraz ich wartości zamieniono na ciąg kolorowych symboli graficznych, ułożonych na klawiaturze w obrębie trzech oktaw.
Koloroterapia – zajęcia indywidualne.
Kolory są narzędziem przydatnym w leczeniu szeregu chorób, począwszy od drobnych dolegliwości, takich jak bóle głowy czy apatia, do przewlekłych zaburzeń. Powodują przywrócenie równowagi i ożywienie organizmu.
Kolorowe światło przynosi znaczące korzyści dla harmonizowania, wzmacniania i leczenia ludzkiego organizmu. Światło może pobudzać siły odpornościowe organizmu, regenerować go oraz osłabiać objawy chorobowe i zapobiegać przyczynom. Przykładowo kolor niebieski, kojarzący się ogólnie ze świeżością duchową i umysłową równowagą, ma działanie uspokajające, relaksujące i usypiające, korzystnie wpływa na oczy oraz uśmierza bóle, migreny, niepokój nerwowy, alergie.
W połączeniu z muzyka relaksacyjną, pozytywnymi afirmacjami koloroterapia pomaga w niwelowaniu stresu szkolnego.
To rodzaj terapii, polegający na odgrywaniu przez dziecko różnych ról społecznych w zaimprowizowanych sytuacjach. Wykorzystując naturalną zdolność do wchodzenia w role, dramatoterapia stanowi efektywną metodę edukacyjną.
Dramatoterapia angażuje uczestników na trzech poziomach:
- fizycznym (zaangażowanie ruchu, ciała w trakcie improwizacji),
- emocjonalnym (zaangażowanie emocji w trakcie wchodzenia w role),
- intelektualnym (dyskusje i podsumowanie po improwizacjach).
Dramatoterapia przyczynia się między innymi do:
- trenowania umiejętności społecznych,
- ćwiczenia adekwatnych zachowań w specyficznych sytuacjach (między innymi konfliktowych),
- łatwiejszego przyswajania wiedzy,
- rozwijania elastyczności,
- rozwijania kreatywności,
- rozwijania pewności siebie.
To działanie terapeutyczne, wykorzystujące książki oraz kontakt ze słowem pisanym i czytanym w celu wspomagania dzieci i młodzieży w ich rozwoju.
Biblioterapia wykorzystuje terapeutyczne wartości literatury:
- motywuje uczniów dyslektycznych do czytania i pisania,
- pokazuje nowe sposoby zachowań i postaw w trudnych sytuacjach,
- wspiera ucznia emocjonalnie (m. in. budowanie wiary we własne siły),
- rozszerza zakres spostrzeżeń i pojęć.
Zajęcia relaksacyjne – zajęcia indywidualne.
Zajęcia odbywają się w specjalnej sali, wyposażonej w sprzęt multimedialny, doskonałe nagłośnienie, sprzęt do relaksacji. Uczniowie mają do wyboru pufy do leżenia, materace lub karimaty a tematyka dostosowana jest do aktualnych potrzeb psychofizycznych ucznia w danym dniu. Zajęcia przeznaczone są głównie dla uczniów z dysfunkcjami narządu ruchu, ale nie tylko.
Podczas tych zajęć uczniowie poddawani są technikom relaksacyjnym. Należy do nich m.in. Technika Relaksacji Progresywnej Edmunda Jacobsona. Trening odbywa się w pozycji leżącej i polega na nauce stopniowego napinania i rozluźniania poszczególnych partii mięśniowych. Korzyści z treningu Jacobsona to przeciwdziałanie stanom lękowym, poprawa snu, polepszenie pracy narządów wewnętrznych.
Trening autogenny Schultza jest nazwą popularnej techniki relaksacji neuromięśniowej. Trening ten ma zastosowanie w leczeniu wspomagającym nerwic, zaburzeniach psychosomatycznych, neurologicznych. Wykorzystuje się go w pracy z uczniami nadpobudliwymi psychoruchowo (ADHD).
To zabawy muzyczno-ruchowe i gotowe propozycje postępowania terapeutycznego z osobą, której prawidłowy rozwój został zakłócony lub zahamowany; pomagają doświadczać ciała jako jedności i wspomagają rozwój wyobrażenia ciała; uczą korzystać ze zmysłów w sytuacji, gdy ich funkcjonowanie zostało zaburzone z powodu uszkodzenia mózgu; mają zastosowanie w terapii dzieci, młodzieży i dorosłych z poważnymi zaburzeniami w rozwoju ruchowym, poznawczym i społecznym.
To proces terapeutyczny polegający na usprawnianiu psychicznym i fizycznym, prowadzony w zależności od konkretnego problemu dziecka.
Terapia zajęciowa wykorzystuje różne formy aktywności jako środka leczniczego:
- Terapia poprzez zajęcia manualne (ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej),
- Socjoterapia – terapia zaburzeń zachowania i zaburzeń emocjonalnych w toku pracy z grupą (m. in. wzmacnianie poczucia własnej wartości, kształcenie umiejętności społecznych, interpersonalnych)
- Arteterapia – terapia sztuką, terapia poprzez twórczość (rozwijanie kreatywności).
Specjaliści i nauczyciele udzielają rodzicom wsparcia w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy udzielanej uczniom. Pomoc ta świadczona jest w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
Mandala – w języku staroindyjskim oznacza koło lub centrum.
Pracę z mandalą wykorzystujemy na lekcjach plastyki, muzyki, matematyki, biologii i na zajęciach terapeutycznych.
Zalety pracy z mandalą:
- możliwość wyciszenia i uspokojenia,
- ułatwienie – wspomaganie umiejętności koncentracji, wytrwałości i konsekwencji,
- możliwość wzrostu aktywności dzieci nieśmiałych,
- możliwość łagodzenia napięcia i agresji rówieśniczej,
- poznawanie warsztatu plastycznego,
- kształcenie zdolności manualnych i techniki rysunku – uczy kolorów, kształtów, typu kreski, a w konsekwencji wypracowania własnego stylu,
- możliwość poprawy motoryki dłoni.
Twórcą metody jest Weronika Sherborne (1943-1990) fizjoterapeutka, nauczyciel WF, wykładowca akademicki.
Metoda, zwana „Ruchem rozwijającym” opiera się na teorii o wzajemnym oddziaływaniu na siebie sfer fizycznej i psychomotorycznej. Pobudzanie jednej powoduje uaktywnianie drugiej. Ruch tutaj jest wykorzystywany jako narzędzie.
Celem metody jest wspieranie naturalnego rozwoju i terapia jego zaburzeń. Metoda ta jest bliska każdemu, naturalna i nie wymaga specjalnych umiejętności. Uczy kontroli nad ciałem, nazywania go, swobodnego poruszania się w przestrzeni oraz nawiązywania satysfakcjonujących kontaktów z partnerem i grupą. Wyzwala ekspresję emocji i działania twórcze.
Z powodzeniem stosowana dla grupy jak i dla jednostki. Nie wymaga sprzętu. Ma szerokie zastosowanie w edukacji i terapii.
Zajęcia interdyscyplinarne z zakresu edukacji globalnej. Ich celem jest propagowanie takich wartości jak dialog międzykulturowy, prawa człowieka, tworzenie społeczeństwa globalnego. Uświadamia konieczność podejmowania działań na rzecz większej sprawiedliwości społecznej i zrównoważonego rozwoju świata.
Ponadto, prowadzimy także:
- indywidualne i grupowe zajęcia z psychologiem,
- zajęcia warsztatowe rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne młodzieży,
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
Możliwość przeprowadzenia testów Pracowni Testów Psychologicznych i Pedagogicznych PTPiP:
- skale objawowe zaburzeń okresu adolescencji (zaburzenia zachowania, zaburzenia opozycyjno – buntownicze, zespół nadpobudliwości psychoruchowej, depresja, ryzyko próby samobójczej, zaburzenia odżywiania), Urszula Sajewicz-Radtke, Bartosz M. Radtke,
- agresywność młodzieży reaktywność emocjonalna, Urszula Sajewicz-Radtke, Bartosz M. Radtke, Dorota Kalka.