Poznaj Amigo
Nauka w Szkole Podstawowej AMIGO odbywa się w oparciu o kilka podstawowych wartości:
PARTNERSTWO
WZAJEMNE ZROZUMIENIE
TOLERANCJA
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z UCZNIEM
Jest to możliwe poprzez dobór właściwych metod i form pracy.
Wszyscy nauczyciele naszej szkoły są przygotowani do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych (zakładka Nauczyciele).
- Comiesięczna ocena zachowania ucznia – daje możliwość zmiany zachowań i postaw ucznia na lepsze.
- Szkolny program wspierania uzdolnień w ramach zajęć indywidualnych, konsultacji lub kół zainteresowań.
- Dostosowanie kryteriów oceniania ucznia do rodzaju jego trudności – odpowiednio na podstawie wypowiedzi ustnych bądź pisemnych.
- Ocenianie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych pod kątem włożonego wysiłku, a nie tylko za uzyskany efekt końcowy.
- Wydłużenie czasu na prace pisemne, dodatkowe prace domowe i ćwiczenia na lekcji o różnej skali trudności i różnorodności form.
- Organizacja egzaminów klas ósmych w warunkach i formie dostosowanej do rodzaju dysfunkcji uczniów.
- Rozumienie zachowań współtowarzyszących różnego rodzaju dysfunkcjom lub zaburzeniom (np. zaburzenia mowy, orientacji przestrzennej, trudności w koncentracji uwagi, postawy lękowe, problemy z nadmiernym napięciem emocjonalnym).
Uczniowie pełnosprawni uczą się jak żyć z osobami niepełnosprawnymi i na odwrót, osoby niepełnosprawne uczą się funkcjonować z osobami sprawnymi.
- Liczne koła zainteresowań (m.in. plastyczne, muzyczne, matematyczne, historyczne, filozoficzne, modelarstwa, gier planszowych).
- Akcje charytatywne (Góra Grosza, Akcja Pajacyk, Zbiórka na rzecz Schroniska dla Zwierząt, Zbiórka surowców wtórnych, z których dochód przeznaczony jest na Dom Seniora).
- Wycieczki krajowe i zagraniczne, projekty unijne w ramach Programu Erasmus + oraz inne rekomendowane przez Miasto.
- Organizacja konkursów propagujących ideę integracji.
- Udział uczniów niepełnosprawnych we wszystkich wyjściach, wyjazdach organizowanych przez szkołę (teatr, kino, muzeum, wycieczki, itp.). Szkoła w pełnym zakresie zabezpiecza organizację przejazdów na własny koszt.
Realizowane programy to:
- „Asertywność – sztuka bycia sobą”,
- „Jak sobie radzić ze stresem”,
- „Człowiek, miłość, rodzina”,
- „Problemy nastolatka”,
- „Narkotyki w świecie – profilaktyka”,
- „Debaty – profilaktyka uzależnień”,
- „Nie truj się – kampania profilaktyczno-edukacyjna”,
- „Szkoła wolna od narkotyków”,
- „Profilaktyka antytytoniowa”,
- „Program antyalkoholowy NOE”,
- „Profilaktyka antytytoniowa”,
- „Profilaktyka AIDS – Bez ryzyka”,
- „Droga do Sukcesu”,
- „Czy naprawdę jesteśmy inni?”,
- „Razem w szkole”,
- „Szkoła z klasą”,
- „Szkoła przyjazna uczniom z dysleksją”,
- „Połączeni Sportem”,
- „Zachowaj Trzeźwy Umysł”,
- „e-Twinning”,
- „Płytka Wyobraźnia to Kalectwo”.
Wspomaganie rozwoju młodzieży możliwe jest również dzięki:
- Stosowaniu w praktyce możliwości wydłużenia o rok etapu edukacyjnego dla uczniów niepełnosprawnych.
- Dla uczniów o specyficznych trudnościach w nauce i o specjalnych potrzebach edukacyjnych, na wniosek rodziców, z wybranych przedmiotów organizowane są zajęcia indywidualne, np. z matematyki lub języka polskiego, natomiast wszystkie pozostałe przedmioty nauczane są w zespole klasowym.
- Uczniowie z wadami słuchu, głęboką dysleksją rozwojową, afazją, niepełnosprawnością sprzężoną lub autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, zwolnieni z nauki drugiego języka obcego (opinia lub orzeczenie PPP), udają się w czasie „wolnych” lekcji odpowiednio na zajęcia rewalidacyjne, dydaktyczno-wyrównawcze, korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia informatyczne bądź inne – stosownie do potrzeb.
- Organizacja zajęć dla uczniów uzdolnionych (koła zainteresowań, dodatkowe zajęcia indywidualne).
- Organizacja konsultacji z każdego przedmiotu (2 godz. – tygodniowo).
- Wspomaganie nauczania poprzez stosowanie programów komputerowych i nowoczesnych technologii : rzutniki multimedialne, tablice interaktywne, kalkulatory graficzne, playstation, wii (specjalistyczny sprzęt do usprawniania motoryki małej), ekrany dotykowe.
- Nauczanie języków obcych na poziomie klas ósmych – 6 godzin tygodniowo (3 godziny jęz. angielskiego i 3 godz. jęz. niemieckiego).
- Zajęcia z wychowania fizycznego: sala gimnastyczna.
- Dodatkowe zajęcia przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty.
- Organizacja próbnych egzaminów ósmoklasisty.
- Comiesięczne spotkania na wywiadówkach i konsultacjach grupowych.
- Możliwe indywidualne konsultacje z nauczycielem.
- Wsparcie rodziny – porady, konsultacje, warsztaty, szkolenia (nauczyciele i specjaliści).
- Pomoc i ukierunkowanie działań w zakresie orzecznictwa oraz opiniowania przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
- Pomoc rodzicom w pozyskiwaniu sponsorów opłacających naukę dziecka.
- Organizowanie badań przesiewowych dla uczniów szkoły (bezpłatne badania mowy, słuchu i wzroku, wad postawy).
- W uzasadnionych przypadkach, za zgodą rodziców – nieodpłatne konsultacje z lekarzem psychiatrą.
- Budynek bez barier architektonicznych: winda, podjazdy, toalety przystosowane dla osób niepełnosprawnych.
- Ogrodzony teren rekreacyjny.
- Biblioteka.
- Sala informatyczna, wyposażona w drukarki 3D.
- Gabinety: chemiczny, biologiczny, informatyczny, plastyczny, terapii pedagogicznej, terapii neurologopedycznej, muzykoterapii, biofeedback’u, AVS, RSA, terapii sensorycznej, terapii zajęciowej.
- Gabinet pomocy przedmedycznej.