Erasmus+
Tytuł projektu:
„Inny nie znaczy gorszy – różnorodność jako fundament Europy”
Czas trwania: 1 czerwca 2019 – 31 maja 2021 – projekt przedłużony do 31 maja 2022r.
Kwota dofinansowania: 21 339 euro
Koordynator: Michał Drozdowski m.drozdowski@amigo.wroclaw.pl
Planowane mobilności:
- ”Boost your creativity and prevent early school leaving: steps for integration and intercultural education” – szkolenie w Portugalii
- „Intensive English” – szkolenie na Cyprze
- „CLIL-Practical Methodology for Teachers working with CLIL” – szkolenie na Malcie
- „CLIL Technology and ICT Tools for Teachers Working with CLIL – szkolenie na Malcie
- „Dealing with cultural diversity in class: tips, challenges, opportunities” – szkolenie w Grecji
- „Integrating minority, migrant & refugee children at European schools & society” – szkolenie w Hiszpanii
- ‘’Intensive German course, e- learning methods: tablets, apps & web in German lessons” – szkolenie w Niemczech
- „Fluency and English Language Development for Educational” – szkolenie na Malcie
- “4C – Communication, Collaboration, Creativity and Critical Thinking” – szkolenie w Hiszpanii
Społeczna Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi „AMIGO” jest niewielką placówką (89 uczniów, 35 pracowników edukacyjnych) przystosowaną do pracy z młodzieżą ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi (uczniowie z autyzmem i zespołem Aspergera, niedosłuchem, niedowidzeniem, zaburzeniami emocjonalnymi), zarówno w klasie jak i trybie nauczania domowego.
W ostatnich latach, do szkoły zaczęło uczęszczać coraz więcej uczniów-cudzoziemców. Jest to dla nas nowe wyzwanie, do którego chcemy i musimy się przygotować. Rozpoczęliśmy pracę na rzecz propagowania poszanowania kulturalnej różnorodności , przeciwdziałania dyskryminacji, włączenia imigrantów w społeczność szkolną.
Z problemami wykluczenia społecznego stykamy się zarówno w odniesieniu do osób pochodzących z innych krajów jak i niepełnosprawnych. Głównym założeniem naszego projektu zatytułowanego „Inny nie znaczy gorszy – różnorodność jako fundament Europy” jest podjęcie działań zmierzających do lepszego zrozumienia różnorodności społecznej, językowej i kulturowej oraz większa wrażliwość na nią.
W ramach projektu przyjęliśmy do realizacji następujące cele szczegółowe:
- Wprowadzenie rozwiązań ułatwiającym proces adaptacji uczniom z innych krajów, kręgów kulturowych
- Wprowadzenie rozwiązań i praktyk zapobiegających społecznemu wykluczeniu naszych uczniów
- Wprowadzenie metod i technik nauczania dwujęzycznego (CLIL) w naszej placówce
- Rozszerzenie zastosowania narzędzi IT w procesie edukacji (wykorzystanie urządzeń mobilnych na lekcji, edukacja medialna)
- Nawiązanie współpracy międzynarodowej z placówkami z innych krajów EU
- Podniesienie kompetencji językowych uczniów wśród uczniów i nauczycieli
- Wprowadzenie nowych form pracy (metod i technik edukacyjnych, sposobów organizacji placówki) w celu podniesienia jakości edukacji w naszej szkole
Do realizacji tych celów zostało wybranych sześcioro pracowników edukacyjnych naszej placówki: nauczyciele języka polskiego, języka niemieckiego, języka angielskiego, matematyki, fizyki oraz pedagog. Są to doświadczeni pracownicy posiadający kwalifikacje do pracy z osobami niepełnosprawnymi oraz posługujący się językami obcymi.
Działania projektowe koncentrować się będą wokół:
– analizy potrzeb uczniów i nauczycieli, określenia celów projektu, wyboru uczestników,
– przygotowania uczestników do udziału w kursach specjalistycznych (zajęcia z języka obcego na terenie naszej szkoły, uczestnictwo w szkoleniu w zakresie stosowania technologii IT w szkolnictwie)
– udział w kursach zagranicznych: związanych z technikami pracy w grupie wielokulturowej, przygotowujących do nauczania dwujęzycznego, metodycznych i metodyczno-językowych, wdrażających rozwiązania IT w system edukacyjny
– powrót do kraju i wdrożenie opanowanej wiedzy – zastosowanie poznanych technik i rozwiązań w naszej placówce
– kontynuacji działań w szkole (organizacja festiwali i wydarzeń kulturalnych związanych z tematyką projektu)
– upowszechnianie rezultatów w swojej placówce oraz w społeczności lokalnej i w organizacjach działających na rzecz osób społecznie defaworyzowanych
– podsumowania projektu (ewaluacja podsumowująca, kontynuacja partnerstw ze szkołami z UE i nawiązanie nowych, korzystanie z platform internetowych umożliwiających współpracę i wymianę doświadczeń, dalsze wdrażanie nowych metod, zachęcanie nauczycieli do korzystania z podobnych ofert).
Zakładamy, że udział w projekcie pozwoli na podniesienie świadomości różnorodności kulturowej w Europie i poza nią, pozwoli nam udoskonalić metody pracy z uczniami z grup defaworyzowanych, zintensyfikować współpracę międzynarodową, podnieść poziom motywacji do nauki naszych uczniów oraz zwiększyć poziom zaangażowania uczniów w aktywność społeczną w szkole i poza nią.
1) Uczestnictwo w ogólnopolskiej konferencji dla beneficjentów programu Erasmus + dla szkół rozpoczynających realizację projektów unijnych w ramach akcji KA101 SE Mobilność kadry edukacyjnej – Katowice, 11 czerwca 2019 r.
2) Przedstawienie planowanych działań w ramach projektu na Radzie Pedagogicznej, ustanowienie roku szkolnego 2019/20 “Rokiem czterech stron świata” – 29 sierpnia 2019 oraz ulotkowa akcja informacyjna o projekcie na zebraniu z rodzicami – 11 września 2019 r.
3) Kontynuacja całorocznego kursu języka angielskiego dla nauczycieli na dwóch poziomach zaawansowania. 4) Szkolenie na Malcie: „CLIL-Practical Methodology for Teachers working with CLIL”, lipiec 2019.
5) Szkolenie w Niemczech: ‘’Intensive German course, e- learning methods: tablets, apps & web in German lessons”, 5-16 sierpnia 2019 r.
6) Wyjście na wystawę prac Doroty Nieznalskiej, Jörga Herolda i Katariny Pirak Sikku p.t. „po/wy/miary”, którzy podążają śladem pseudonaukowych antropologicznych badań wykorzystywanych do celów skierowanych przeciwko człowiekowi , 8 listopada 2019 r.
7) Konferencja dla organizacji wspierających młodzież z problemami zdrowotnymi i niepełnosprawnością – Warszawa, 3 grudnia 2019 8) Maraton pisania listów Amnesty International – w obronie praw człowieka – grudzień 2019.
9) Rozpoczęcie przygotowań do wystawy fotograficznej: „Jak żyjemy, czego potrzebujemy” ukazującej różnorodność kulturową i egzystencjalną w różnych rejonach świata.
10) Zaglądamy do różnych krajów świata, aby zobaczyć w jaki sposób obchodzone są tam Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok – rozmowy na lekcjach, sesja plakatowa oraz jasełka w duchu wielokulturowego przeżywania.
11) Wywiad w j.angielskim z nauczycielem z RPA na temat tradycji świąt bożonarodzeniowych w RPA. 12) Szkolenie z zakresu wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Lekcja Enter”
13) Bijemy rekord Polski! – V Bieg Erasmus+ zorganizowany przez NA programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności. W czasie 60 minut pokonaliśmy łączny dystans 43 km w Parku Grabiszyńskim – 24 września 2021 r.
14) Warsztaty „Kulinarna podróż dookoła świata” – prezentacja wybranych kuchni świata, przyrządzanie popularnych dań i napojów, quiz w języku angielskim na temat znajomości europejskich tradycji kulinarnych na platformie quizizz.com – 26 listopada 2021 r.
15) Wielokulturowość w Europie-warsztaty na temat tolerancji, kultury i tradycji krajów UE, poznanie działań UE skierowanych na rzecz poszanowania wielokulturowości- Dom Europy, 13.12.2021 r.
16) Zbiórka na rzecz pomocy Ukrainie, 28.02 – 04.03 2022 r.
17) „Język ukraiński- przydatne zwroty w pierwszych kontaktach z dziećmi”-szkolenie organizowane przez Centrum Kompetencji Vulkan i Wydawnictwo Nową Erę.
18) Studia podyplomowe „Nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego”.
19) Obchody Światowego Dnia Autyzmu w Amigo, 1-4 kwietnia 2022 r.
20) Kurs „ Communication, Collaboration, Creativity and Critical Thinking” w Maladze , 25.04-29.04.2022 r.
21) Konkurs fotograficzny „Różnorodność kulturowa Europy”, maj 2022 r.
22) Szkolenie w Lizbonie – ,,Boost your creativity and prevent early school leaving: Steps for integration and intercultural education”, 23-30 maja 2022 r.
23) Życie ludzi w innych krajach Europy- spojrzenie przez webcamy.
24) Upowszechnianie i ewaluacje częściowe i całkowita.